Ἀγαπητέ,
Ἐδῶ καί ἀρκετό καιρό, σχεδόν ὁλόκληρο τό παρελθόν Ἔτος, γίνεται συνεχῶς λόγος περί οἰκονομίας. Οἰκονομία λοιπόν εἶναι μία λέξη μέ πολλές σημασίες, μία λέξη μέ πολλά νοήματα, μία λέξη τήν ὁποία ὁ καθένας τήν καταλαβαίνει ἀνάλογα μέ τόν «κόσμο» του.
Ὅμως τίς ἡμέρες αὐτές μιλοῦμε καί γιά τήν οἰκονομία τοῦ Θεοῦ, τήν πρόνοια μέ τήν ὁποία ὁ πάνσοφος δημιουργός διοικεῖ καί διευθύνει τόν κόσμο. Τό σχέδιο τῆς Ἀνάρχου Τριάδος γιά τήν σωτηρία τοῦ κόσμου καί φυσικά τοῦἀνθρώπου. Μέσα στό σχέδιο αὐτό ἐντάσσεται καί ἡ σάρκωση τοῦ δευτέρου προσώπου τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. ΤοῦἸησοῦ, τοῦἘμ-μανουήλ.
Ἐπό τήν ἐν χρόνῳἔξωση τοῦἈδάμ καί τῆς Εὔας, τῶν πρωτοπλάστων, ἀπό τόν Παράδεισο μέχρι τήν σάρκωση καί, ὕστερα ἀπό ἐννεάμηνη κυοφορία, τήν Γέννηση τοῦ Νέου Ἀδάμ, ὁ Θεός ἦταν μακριά ἀπό τό γένος τῶν ἀνθρώπων καί ἀπλησίαστος ἀπό τόν ἄνθρωπο. Μόνο σέ συγκεκριμένες χρονικές στιγμές φανέρωνε τό μοναδικό πρόσωπό του, στά πρόσωπα πού μέ τήν ὑπακοή τους, εἶχαν τήν ἀπόλυτη εὐαρέσκειά του, ὅπως οἱἅγιοι προφῆτες.
Ἡ Γέννηση λοιπόν σηματοδοτεῖ μία καινούργια ἀρχή. Ὁ Θεός Λόγος ὀνομάζεται Ἐμ-μανουήλ, πού σημαίνει ὅτι ὁ Θεός ξαναεῖναι μαζί μας, «Μεθ’ ἡμῶν ὁ Θεός».
Καί ὕστερα ἀκολούθησε τό Ἅγιο Βάπτισμα. Θεοφάνεια κατά τήν Γέννηση στό Σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, θεοφάνεια καί στόν Ἰορδάνη. Καί τά τρία Ἅγια Πρόσωπα παρόντα. Ὁ Υἱός βαπτιζόμενος, ὁ Πατήρ μέ τήν φωνή-φράση Του μαρτυρεῖ τόν Υἱό Του, καί τό Ἅγιον Πνεῦμα σάν περιστέρι-ὄχι περιστέρι, ἀλλά σάν περιστέρι- ἐπ’αὐτόν τόν Λόγο.
Γιατί σάν περιστέρι; Γιατί τό περιστέρι θεωρεῖται ἥμερο καί φιλικό πρός τόν ἄνθρωπο πετεινό, εἶναι καθαρό, εἶναι ταχύπτερο. Σέ ἄλλη περίπτωση θά εἶναι σάν φλόγα πύρινη. Εἶναι αὐτοδύναμο καί παντοδύναμο καί τό Ἅγιον Πνεῦμα, καί ἐπειδή εἶναι «πνεῦμα» παίρνει τήν μορφή πού θέλει ὅταν παρουσιάζεται.
Μέσα στά ὕδατα τοῦἸορδάνη ὁ Χριστός, ὁἸωάννης ἔξω ἀπό τά νερά, ὁ Πατήρ ἀκούγεται καί τό Ἅγιον Πνεῦμα πετάει σάν περιστέρι ἀπάνω ἀπό τόν Χριστό.
Μυστήριο μέγα συντελεῖται ἐκεῖ, στήν ἔρημο τοῦἸορδάνη. Μυστήριο γιά τήν δική μας σωτηρία.
Ἡ μαρτυρία ὅλων τῶν πατέρων τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας μας βεβαιώνει ὅτι τά ἴδια συμβαίνουν στήν Βάπτιση καί κάθε ἀνθρώπου. Βυθίζεται ἡἁμαρτία, ξεπλύνεται τό προπατορικό ἁμάρτημα, βεβαιώνεται ἡ δική μας υἱοθεσία, γινόμαστε μέλη τῆς Ἁγίας Ἐκκλησίας, γινόμαστε μέλη τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ἁγιάστηκαν τά ὕδατα τοῦἸορδάνη, ἁγιάζονται τά νερά κάθε πηγῆς καί κάθε ποταμιοῦ καί κάθε θάλασσας μέ τίς εὐχές τῆς ἐκκλησίας καί τήν ἀρχιερατική ἤἱερατική εὐλόγηση. Ἀνακαινίζεται ἡ κτίση.
Καί στό φοβερό αὐτό Μυστήριο διακονεῖὁἸωάννης, ὁ Πρόδρομος διά τοῦ κηρύγματός του, πού τώρα καθίσταται καί βαπτιστής τοῦ Κυρίου.
Τό ἱερό αὐτό πρόσωπο, πού εἶναι καί ὁ πάτρωνας καί προστάτης ἅγιος τοῦ Μοναστηριοῦ μας, γίνεται νυμφαγωγός κάθε ψυχῆς πρός τόν Νυμφίο Χριστό. Γίνεται πρόδρομος καί μᾶς προσκαλεῖ μέ τό κήρυγμα τῆς μετανοίας πρός τόν ἄναρχο Λόγο καί Θεό, τόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό. Σάν ἀναμμένο λυχνάρι, μέσα στό σκοτάδι τοῦ κόσμου, πηγαίνει αὐτός μπροστά καί ἐμεῖς ἀκολουθοῦμε, γιά νά φτάσουμε καί νά γνωρίσουμε τό ἀληθινό φῶς, τό Τρισήλιο Φῶς, τόν μοναδικό καί μόνο ἀληθινό Θεό, τήν Ἁγία Τριάδα.
Μέ τήν ἑορτή, λοιπόν, ἀδερφέ, τῶν Ἁγίων Θεοφανείων συμπληρώνεται τό Ἅγιο Δωδεκαήμερο, φανερώνεται ἡ οἰκονομία τῆς Ἁγίας Τριάδος γιά τήν σωτηρία μας, ἀνοίγεται ὁ Παράδεισος, γινόμαστε Νέος Ἀδάμ κατά μίμηση τοῦ Χριστοῦ καί Νέα Εὔα κατά μίμηση τῆς Κυρίας Θεοτόκου. Οἱ προπάτορες μᾶς ἔκλεισαν τίς πῦλες τοῦ Οὐρανοῦ καί τώρα ξαναανοίγουν. Καί τήν ἑπομένη, τιμοῦμε τόν Ἰωάννη, τόν Μέγα Προφήτη καί Πρόδρομο καί Βαπτιστή τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Τόσο σπουδαῖο εἶναι τό μυστήριο τοῦἉγίου Βαπτίσματος καί γιά τόν κάθε ἕνα βαπτισμένο ὀρθόδοξα Χριστιανό. Βαπτίζομαι, δηλαδή πεθαίνω μέσα στά νερά τῆς Ἁγίας Κολυμβήθρας, καί ξαναγεννιέμαι καινούργιος ἄνθρωπος. Δέν ραντίζομαι οὔτε συντάσσομαι μέ τούς ἄλλους μέ μία ἁπλή χειρονομία κάποιου προεστῶτος θρησκευτικῆς συνάξεως. Ὄχι. Βαπτίζομαι. Πεθαίνω καί ἀνασταίνομαι καί γίνομαι ζωντανό μέλος τῆς Ἐκκλησίας, καθαρό ὅπως ἀμόλυντος καί καθαρός εἶναι καί ὁ Χριστός, πού σαρκώθηκε ἀπό τά καθαρά καί παρθενικά καί ἀμόλυντα αἵματα τῆς Κυρίας Θεοτόκου.
Ἄς δοξάσουμε καί ἄς μεγαλύνουμε καί ἄς δοξολογήσουμε τήν Ἁγία Τριάδα, τόν μοναδικό καί μόνο Θεό μας, γιά τό ἱερό σχέδιο, γιά τήν οἰκονομία πού ὀργάνωσε ὥστε νἀ σώσει τό γένος τῶν ἀνθρώπων, δηλαδή τόν καθένα ἀπό ἐμᾶς, ἀγαπητέ μας ἀδερφέ.
Χρόνια Πολλά καί Εὐλογημένα.