Νηστεία καί μή νηστεύοντες

Νηστεία καί μή νηστεύοντες.

Ἡ ἁγία νηστεία εἶναι συνομήλικη μέ τόν ἅγιο Ἀδάμ τόν παπού μας, ἄντε νά εἶναι λίγες ἡμέρες ἤ ὧρες μικρότερη.

Σήμερα, πού ἑορτάζουμε τήν μνήμη τοῦ ἁγίου ἐνδόξου καί καλλινίκου μάρτυρος Ὑακίνθου τοῦ κουβικουλαρίου, θέλουμε νά κάνουμε λίγες σκέψεις γιά τήν νηστεία. Ὁ ἅγιος Ὑάκινθος μαρτύρησε ἀκριβῶς γιατί δέν ἤθελε νά φάει εἰδωλόθυτα, ὅ,τι δηλαδή ἀπέμεινε ἀπό μία εἰδωλολατρική θυσία. Ἦταν καί αὐτό μία μορφή νηστείας.

Ἦρθε ἕνας κύριος ἀπό μεγάλη πόλη τῆς Μακεδονίας μας, καί μεταξύ ἄλλων ἐξομολογήθηκε ὅτι κατέλυσε κρέας τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν Πρωτοκορυφαίων ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου. Πῆγε στήν γιορτή τοῦ ἱερέα τους πατρός Παύλου, ὁ ὁποῖος, ἡμέρα Τετάρτη, ἔβγαλε καί κρεατικά στούς ἐπισκέπτες του. Καί ὁ κύριος αὐτός αἰσθάνθηκε τήν ἀνάγκη νά ἐξομολογηθεῖ τήν ἁμαρτία του. Καθόλου δέν κατηγόρησε τόν ἱερέα. Ἐξομολογήθηκε τό ὅτι δέν μπόρεσε αὐτός νά συγκρατηθεῖ καί νά μήν καταλύσει.

Λέγαμε στήν ἀρχή ὅτι ἡ νηστεία εἶναι συνομήλικη μέ τόν γεροἈδάμ, καί αὐτό σημαίνει ὅτι δόθηκε σάν ἐντολή τοῦ Θεοῦ Πατέρα μέσα στόν Παράδεισο. Ἄντε, αὐτό ἄς τό προσπεράσουμε, λέγοντας ὅτι εἶναι πολύ παλαιά ἐκεῖνα τά χρόνια. Ἄς ἀφήσουμε τό ὅτι καί ὁ Χριστός μας νήστευσε. Γιά τά νεότερα χρόνια, τήν νηστεία τῆς Τετάρτης καί τῆς Παρασκευῆς, ἀλλά καί τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς, δέν τήν θεσμοθέτησαν οἱ ἅγιοι πατέρες, ἀλλά οἱ ἅγιοι Ἀπόστολοι, στήν Ἀποστολική τους Σύνοδο. Ἡ Σύνοδος αὐτή εἶναι ἡ βάση τῆς Ἐκκλησίας. Καί ὅταν μιλᾶμε γιά νηστεία, σημαίνει ἀλάδωτη νηστεία.

Ἀλλά ὅπως γνωρίζει κάθε πιστός πού ζῆ τήν ἐκκλησιαστική ζωή, ὑπάρχουν πολλά «παραθυράκια» στήν ἀλάδωτη νηστεία. Ἡ μνήμη ἑνός ἁγίου, ἡ ὕπαρξη ἁγίου λειψάνου, ἡ ἀπόδοση δεσποτικῆς ἤ θεομητορικῆς ἑορτῆς, ὅλα αὐτά ἐλαφρύνουν τήν ἀλάδωτη νηστεία, καί ἄλλοτε καταλύει μόνο λάδι, ἄλλοτε μόνο κρασί, ἄλλοτε καί θαλασσινά, καί ψάρι. Οὐδέποτε ὅμως καταλύεται κρέας σέ Τετάρτη καί Παρασκευή, ἐκτός ἀπό τίς τρεῖς περιόδους Πάσχα, τῶν Χριστουγένων, τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Πεντηκοστῆς.

Ἀπορῶ λοιπόν μέ τήν εὐκολία τῶν πιστῶν, καί δή ἱερωμένων, νά καταλύουν τήν νηστεία μέ κατάλυση κρέατος. Ποῦ τό βρῆκαν γραμμένο;

Σέ περίπτωση ἀσθένειας, ὅλα ἀλλάζουν. Ὅμως βλέπω ὅτι οἱ ἄρρωστοι ζητοῦν νά νηστέψουν καί οἱ ὑγειεῖς τούς ἀναγκάζουν νά καταλύσουν.

Εἰλικρινά, πολύ τήν φοβᾶμαι τήν κατάλυση τῆς νηστείας. Καί μάλιστα τῆς Παρασκευῆς. Ἀκούω ὅτι πολλοί πνευματικοί οὔτε κάν μιλοῦν γιά ἀλάδωτη νηστεία. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Σιναΐτης γράφει νά μήν κάνουμε ὑπακοή σέ ἱερωμένο πού μᾶς προτρέπει νά καταλύσουμε τήν νηστεία.

Προσωπικά, πιστεύω ἀκράδαντα ὅτι δέν ὑπάρχει καμία πνευματικότητα ὅταν δέν φυλάγουμε τήν νηστεία. Φοβᾶμαι ἀλλά θά τό πῶ, ὅτι δέν γνωρίσαμε ἄνθρωπο νά ἔχει ἐνεργητική μέσα του τήν χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος δίχως νά νηστεύει. Ὅπου νηστεία ἐκεῖ καί τό Ἅγιο Πνεῦμα, ὅπου κατάλυση τῆς νηστείας ἐκεῖ καί δαιμονικός βίος. Τό γράφει καί ὁ γεροΠαΐσιος τί συνέβη σέ κάποιους μοναχούς πού κατέλυσαν τήν νηστεία. Ἔβλεπαν δαιμόνια νά γλύφουν τά κατσαρολικά καί τά πιάτα τους.

Φοβᾶμαι, ἀλλά μοὔρχεται νά πῶ ἀλλοίμονο στούς πνευματικούς πού καταλύουν τήν νηστεία καί μάλιστα τήν νηστεία τῆς Παρασκευῆς. Ἀλλοίμονο καί πάλι ἀλλοίμονο.Ἀλλοίμονο, γιατί παίρνουν στό λαιμό τους καί τά πνευματικά τους παιδιά. Σήμερα, πού ὑπάρχουν τόσα ἀγαθά, νά καταργοῦν τήν νηστεία; Τό λιγότερο, εἶναι τραγικό.

Τόν παπαΓεώργιο Σκρέκα, πού διψοῦσε καί ζήτησε νά δροσίσει λίγο τά χείλη του, οἱ ἄθεοι τόν ἔδωσαν γάλα, ἡμέρα Μεγάλης Παρασκευῆς. Πέθαινε ἀπό τήν δίψα, ἀλλά δέν δέχτηκε νά καταλύσει. Καί ὁ Χριστός τόν ἀξίωσε νά μαρτυρήσει μέ τό ἴδιο μαρτύριο, σταυρωμένος.

Κατάλυση τῆς νηστείας σημαίνει χαλαρότητα στά ἤθη καί σιγά σιγά ξεπεσμός.

Αὐτά δέν εἶναι ἀστεῖα πράγματα. Τά θεσμοθέτησαν οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι. Εἶναι τά θεμέλια τῆς Ἐκκλησίας. Ποιός τολμάει νά τά καταλύσει;

Νά μᾶς φυλάξει ὁ Θεός, νά μήν προσβάλλουμε τούς πατέρες μας, πού ἔζησαν ὡς μεγάλοι νηστευτές, καί μέ τήν εὐχή τους, νά μᾶς ἐλεήσει ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός.

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Scroll to Top