Αγαπητοί μας,
Εφέτος, αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, η ΙεράΜητρόπολή μας αφιέρωσε τον χρόνο αυτόν εις τον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, Αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης και αδελφό της Μονής μας.
Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέγεται και Μύστης του Ακτίστου Φωτός.
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Πάλι σήμερα τελέσαμε μία θεία λειτουργία. Και για τους Χριστιανούς, αυτή είναι η μεγαλύτερη πανήγυρης, που συνοδεύεται από λαμπρότητα, μεγαλοπρέπεια και δόξα. Μέσα στην θεία λειτουργία βιώνουμε την ζωή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Δηλαδή πώς κατέβηκε από τους ουρανούς, πώς εκήρυξε το Ευαγγέλιο, πώς σταυρώθηκε, και την Ανάσταση.
Όλα αυτά γίνονται μέσα σε κάθε θεία λειτουργία, σε όλες τις ορθόδοξες εκκλησίες του κόσμου.
Όλα τα μεγάλα γεγονότα στην ζωή του Χριστού συνοδεύονται με φως. Στην Γέννησή του, εμφανίστηκαν Άγγελοι στους ποιμένες, και στους Τρεις Μάγους εμφανιζόταν το αστέρι που τους οδηγούσε.
Στην Μεταμόρφωση στο όρος Θαβώρ ο Κύριος έλαμψε σαν τον ήλιο. Την ημέρα της Πεντηκοστής Του, το Άγιο Πνεύμα σε μορφή φλόγας έμεινε επάνω στους μαθητές Του.
Στα κηρύγματά του ο Κύριος ονόμαζε τους μαθητές του το Φως του Κόσμου.
Και ο ίδιος είναι το Φως το Αληθινό.
Αυτό το φως, που έφερε ο Χριστός στον κόσμο, το παρέδωσε στην Εκκλησία Του. Και σε κάθε θεία Λειτουργία που γίνεται, από τότε, αυτό το Φως είναι παρόν.
Πού όμως το βλέπουμε αυτό το Φως?Εδώ πρέπει να διακρίνουμε μεταξύ του κτιστού και του άκτιστου φωτός. Το κτιστό φώς είναι αυτό που βλέπουμε με τα μάτια του σώματός μας, ο ήλιος, το κερί, το καντήλι, η λάμπα κτλ. , που είναι όλα σύμβολα της υπάρξεως του αληθινού φωτός. Μέσα στην καθημερινότητά μας βλέπουμε τις πιο πολλές φορές μόνο το κτιστό φως.
Όμως υπάρχουν και τα εξής: Μέσα σε μία θεία Λειτουργία ήρθε η ώρα που βγαίνει το Άγιο Ευαγγέλιο και μία κυρία, μεγάλη σε ηλικία, λέει στην φίλη της: « Δεν μου λες, ο Χριστός έχει πρόσωπο ή όχι;» Λέει η φίλη: « Βέβαια έχει!» «Είσαι σίγουρη;» «Ναι, καλέ, γιατί πώς σού ήρθε αυτό;» « Ε, νά. Βλέπω την εικόνα του Χριστού στο Τέμπλο, και μία βλέπω το πρόσωπο και μία βλέπω φως.>>
Αυτή η κυρία έβλεπε το άκτιστο φώς, που είναι ο ίδιος ο Χριστός. Το άκτιστο φώς είναι άκτιστη, αλλά μεθεκτή ενέργεια της ουσίας του Θεού. Και εμείς μπορούμε να το δούμε μέσα στην ψυχή μας από την ανάγνωση τουΑγίου Ευαγγελίου και το κήρυγμα του Ιερέα,μέσα από την μεγαλοπρέπεια του Ναού και των λειτουργών της Εκκλησίας και του ευσεβή λαού του Θεού.
Χαίρεται η ψυχή του ευσεβή Χριστιανού να βλέπει τον ιερέα στα ιερά άμφια που λάμπουν, χαίρεται να βλέπει τους επισκόπους με την ιερά στολή τους. Χαίρεται όταν βλέπει τον ναό καθαρό, τα μάρμαρα να λάμπουν και ο ιερέας να βγαίνει από την αριστερά Πύλη με το Άγιο Ευαγγέλιο υψωμένο.
Και ο Ναός ας μην έχει πολλά φώτα και μάρμαρα μέσα, πάλι την στιγμή που βγαίνει το Άγιο Ευαγγέλιο, καταλαβαίνει ο πιστός την πνευματική λάμψη του Ευαγγελίου.
Αυτή η λάμψη λοιπόν είναι η ίδια από την πρώτη θεία Λειτουργία που έγινε, μέχρι σήμερα. Και θα παραμένει, Νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.
Μοναχός Παντελεήμων Προδρομίτης